הסטייקים שהורסים את כדור הארץ

הישראלים אוהבים לאכול בשר, אנחנו ממוקמים די גבוה בין מדינות העולם בסקרים שערכו האו"ם וה- OECD בשנים 2007 ו-2017. עם זאת, כמעט בכל המדינות המפותחות, כולל ארצות הברית השיאנית, יש ירידה עקבית בצריכת בשר. זה לא נובע רק מההיבט הבריאותי או המוסרי אלא מההבנה שגידול בשר הוא אחד הגורמים המשמעותיים התורמים להרס כדור הארץ. 

פרות וכבשים הם המקור ל-16 אחוזים מכלל גזי החממה באוויר

כ-16 אחוזים מכלל גזי החממה הנפלטים לאוויר מקורם בכבשים ופרות. אם כל הפרות בעולם היו במדינה אחת, הן היו המדינה השלישית בפליטת גזי חממה. גידול הכבשים והפרות גם דורש אזורי מרעה ענקיים. בכדי לגדל את כמויות הבשר העצומות יש צורך בשטחים נרחבים. שטחים אלו באים על חשבונם של צמחים ובעלי חיים אחרים ויוצרים פגיעה קשה במערכת האקולוגית. כשאנחנו אוכלים סטייק טעים אנחנו לא חושבים בכלל על הנזק העצום שנגרם לכדור הארץ ולאטמוספירה בכדי שהסטייק הזה ינחת בחדווה על הצלחת שלנו. 

מסתבר אבל שזה לא לגמרי נכון, ב-10 השנים האחרונות יש ירידה משמעותית בצריכת בשר בכל העולם. אנחנו מבינים היום, יותר מתמיד, שכדור הארץ לא יכול להמשיך לשלם את המחיר של גידול בשר. כדור הארץ לא פראייר, הוא מגיב בצורה קשה וממש לא אכפת לו מי בדיוק אשם, מי צורך יותר או מי צורך פחות. הוא מתחמם ומשנה את פני החקלאות לבלי הכר. כבר עכשיו, אזורים רבים שהיו פוריים הופכים למדבר ובאזורים אחרים ישנה ירידה משמעותית בייצור בעקבות חוסר כדאיות כלכלית. 

תעשיית תחליפי הבשר נמצאת בעלייה מתמדת. החל מתחליפי סויה ועד לבשר שמודפס במדפסת תלת מימד. זו אחת התעשיות המבטיחות ביותר. אמנם עדיין עלויות הייצור יקרות והטעם והמרקם עוד לא ממש שם, אבל לפי קצב הפיתוח המהיר לא יעבור זמן רב וכולנו נתחיל לצרוך יותר ויותר תחליפי בשר. השאלה היא לא אם זה יקרה אלא מתי. נכנסו כבר לעידן חדש בצריכת בשר.  

סטייק מישהו?