משבר האקלים – עצור! בשם האהבה

לא ניתן עוד להתכחש שקיים משבר אקלים כללי בכדוה"א. כל יום קורים אסונות – משרפות ענק ועד הצפות, רעידות אדמה וזעזועים. כל אדם כיום בכל מקום וזמן נתון על הגלובוס נמצא תחת תנאים מתחלפים ולא יציבים של אסונות ושינויים. נוסיף לכך את אי היציבות החברתית-פוליטית במדינות, וירוס הקורונה והשלכותיה ואנשים יקרים, יש להודות שאנחנו נמצאים במשבר כללי שדורש לעצור ולעשות חושבים רציני ועמוק. 

האם כל זה קורה באופן טבעי ולא קשור אלינו או שהאנושות היא חלק מהגורמים? המצב בעולם מחייב שנבדוק זאת מאחר והוויכוח הוא כבר לא תיאורטי, הוא בנפשנו. 

הטבע הוא מערכת אינטגרלית. הרמות – דומם, צומח וחי – שלובות, תלויות ומשפיעות אחת על השנייה ביחסים הדדיים מוחלטים. המחקר האנושי מחלק את הטבע לחלקים ולומד אותם בנפרד כמו בוטניקה, גיאוגרפיה, פיזיקה וכו' כי כך יותר קל ונוח, אבל למעשה הכל קשור אחד בשני ומהווה שלם אחד. בפועל הטבע כולל הכל ונכלל מהכל, כולל בני-האדם. אנחנו לא שליטים עליו ולא נפרדים ממנו וכל מה שקורה אתנו גם משפיע עליו. בהבדל מהותי אחד – אנחנו לא משרתים את הרמות האחרות אלא מנצלים אותן לטובתנו בלבד, ללא הדדיות. האנושות לא מבינה את היחסים בטבע ואף לא רוצה ומנסה לקחת בהם חלק חיובי אלא להשתמש בכולם לטובתה ולרוב בניצול והרס.

בוודאות לאנושות יש השפעה על המערכת. בוודאות ההשפעה היא שלילית. השאלה היא – במה?! מה בהתנהלותנו גורם או תורם לחוסר האיזון. התשובה הברורה היא מעשינו – הצריכה המוגזמת, התעשייה, הזיהום, ניצול המשאבים. בעולם נעשו ונעשים ניסיונות למתן את הפעילות כדי להפחית את הנזק אבל המצב לא משתפר. ההיפך. אם כן, מה עוד? אולי זה לא שורש הבעיה. 

בסגר הראשון של הקורונה ראינו תופעות מדהימות שקשה להבין. בחודשיים של סגר, הפעילות האנושית בעולם וגם האנשים בעצמם הורחקו מהמרחב והטבע התחיל לנקות את עצמו. נהרות מזוהמים כמו הגנגס ניקו את עצמם בעצמם, חיות בר הסתובבו בינינו ללא תוקפנות, ואפילו הופיעו מינים שחשבנו שנכחדו. כלומר לטבע אכן יש יכולת להירפא והיא אכן קשורה להתנהלות האנושית. 

חוכמת הקבלה מסבירה שטיב היחסים שלנו מול הטבע ובעיקר אחד מול השני הם הקובעים את המצב בעולם, בכל התחומים ובכל הרמות. כלומר, ככל שנתקרב אחד לשני בצורה חיובית המערכת תתאזן וככל שנתרחק ונתייחס לטבע ובעיקר אחד לשני בצורה שלילית – כעס, ניצול, רצון לנצח ולשלוט – אנחנו נוציא את כל המערכת מאיזון. זוהי המהות והשורש האמיתי – כל השריפות, הקורונה, האסונות, המשברים – כולם הם הביטוי לרוע שבינינו. בו בעת, בידינו שיטה והיכולת להפוך את כל התהליך לטובה.