הרמת סינוס פתוחה מול הרמה רגילה

טיפולי שיניים הם טיפול שמרבית האוכלוסייה בעולם עוברת, בין אם בהיותנו ילדים ובגלל אכילת ממתקים מרובה ובין אם אנו מבוגרים שהזניחו את השיניים לתקופה. כך או כך כמחצית מהישראלים יעבור על פי לא מעט סטטיסטיקות, החלפת שן בשתל. הליך זה שנחשב לדי נפוץ בישראל ונעזר בעיקרו בשתלי בורג הופך לא פעם למסובך במקרים של מחסור בעצם שן בריאה או אי הימצאות של עצם בריאה. בעיה שכזו נפתרת במרבית המקרים על ידי הרמת סינוס פתוחה או על ידי הרמה רגילה, החדרה של תחליף עצם ולבסוף קיבוע של השתל, אך מה ההבדל בין השניים?

מתי נצטרך פתוחה ומתי רגילה?

 הרמת סינוס רגילה מתאפשרת במקרים בהם יש צורך בכמות קטנה של עצם, במרבית המקרים כמות העצם היא בין 1-2 מ"מ. הליך שכזה נחשב להרבה יותר "פשוט" וקל מאשר הרמת סינוס פתוחה, גם מכיוון שניתן בסופו להחדיר את השתל המיוחל וגם לא נדרשת פעולה חודרנית של ממש אלא טיפול כמעט "עיוור" של הרופא באזור. מאידך הרמת סינוס פתוחה מתבצעת כאשר ישנו צורך בכמות גדולה יותר של עצם, ובעיקר כאשר מדובר בשיניים הטוחנות העליונות. להבדיל מהרמת סינוס רגילה, ישנו צורך בזמן החלמה בין הרמת הסינוס פתוחה עד להחדרת השתל, ובנוסף לכך הליך זה נחשב להרבה יותר כירורגי וחודרני מאשר הרמה רגילה.

כיצד זה מתבצע וזמן ההחלמה?

הרמת סינוס פתוחה מתבצעת דרך "חלון" המתבצע בצד החיצוני של הלסת, לאחר מכן מתבצעת הרמה של רצפת הסינוס וכשנוצר די מקום לתחליף העצם, הוא יוחדר אל האזור המיועד. זמן ההחלמה להרמת סינוס פתוחה הוא בין חצי שנה עד תשעה חודשים, רק לאחר מכן יוחדר השתל במקום השן החולה. מצד שני הרמה רגילה מתבצעת בצורה די פשוטה, בעזרת פטיש קטן נשברת העצם הנותרת בצורה עדינה ומבוקרת, לאחר שנוצר מקום מפעולת הקדיחה, מתחבר צינורית המחוברת לבלון ובעזרתו יוחדר תחליף העצם. הליך זה במרבית המקרים ייקח בין חצי שעה לארבעים דקות. עם זאת חשוב לזכור כי הניסיון והתמחות של הרופא בהליך שכזה חשוב מאוד, גם כי נחשב לעדין במיוחד וגם כי הוא נעשה בצורה "עיוורת".